W artykule
Od 1 stycznia 2016 roku podatników czekają zmiany, tym razem pozytywne. Nastąpi bowiem likwidacja korekty kosztów, która była uciążliwym i niejednokotnie niesprawiedliwym obowiązkiem wyksięgowania wydatków nieopłaconych w ustawowo przewidzianym terminie.
Korekta kosztów od 2013
Od 1 stycznia 2013 roku przedsiębiorcy zostali obciążeni dodatkowym obowiązkiem dokonywania korekty kosztów, kiedy dany wydatek nie został opłacony w terminie, o czym stanowił art. 24d ustawy o pdof. Przepisy nakazywały:-
dla wydatków z terminem płatności krótszym niż 60 dni - dokonać korekty kosztów w okresie, w którym upływa 30-ty dzień po terminie płatności wyznaczonym na dokumencie zakupu,
-
dla wydatków z terminem płatności dłuższym niż 60 dni - dokonać korekty kosztów w okresie, w którym upływa 90-ty dzień od daty ujęcia wydatku w kosztach.
Likwidacja korekty kosztów od 2016
Ministerstwo Finansów przyznało się do błędu i uciążliwa korekta kosztów od stycznia 2016 roku zostanie zlikwidowana. Jak się okazało korekta nie przyniosła porządanych skutków. Artykułem 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, uchylono art. 24d ustawy o pdof (uchylono również analogiczny zapis w ustawie o pdop). Dzięki temu przedsiębiorcy będą mieć znów większą swobodę w operowaniu wydłużonymi terminami płatności oraz zakupami na raty.Wydatki objęte korektą a opłacone w 2016 roku
Ustawodawcy przewidzieli sytuację kiedy przedsiębiorcy do końca 2015 roku będą zobowiązani do korekty kosztu, ale zapłaty za dany wydatek dokonają dopiero w roku 2016. Wtedy też mają prawo do ponownego ujęcia wydatku w kosztach w momencie jego opłacenia. Zobacz też:przelicznik brutto na nettoLikwidacja korekty kosztów jest dobrą zmianą jaką serwuje nam Ministerstwo Finansów. Zniknie uciążliwy obowiązek wyksięgowywania z kosztów wydatków, które nie zostały opłacone w terminach przewidzianych wcześniej przez ustawodawcę.